Noutati, Stil de viata sanatos

6 antioxidanti care te ajuta sa lupti impotriva radicalilor liberi

Desi viata noastra s-a imbunatatit semnificativ odata cu evolutia tehnologica, provocarile legate de un stil de viata sanatos sunt mai mari ca niciodata. Poluarea, stresul cotidian, lipsa somnului si chiar timpul indelungat petrecut in fata calculatorului sunt doar cativa dintre dintre factorii care ne pericliteaza sanatatea.

O alta problema cu care se confrunta omul modern consta in expunerea crescuta la radicalii liberi, molecule instabile care pot provoca daune celulare si pot contribui la aparitia bolilor cronice si a imbatranirii premature.

Radicalii liberi, produsi atat in mod natural in organism, cat si prin expunerea la diversi factori externi (precum poluarea si radiatiile) pot declansa un lant de reactii chimice daunatoare, cunoscute sub numele de „stres oxidativ„, asociat de cercetatori cu aparitia de boli cardiovasculare, neurodegenerative, diabet si chiar cancer.

O buna modalitate de a atenua riscul este sa avem mai multa grija la dieta zilnica, ce ar fi bine sa includa cat mai multi antioxidanti, ce servesc drept „scut” impotriva daunelor produse de radicalii liberi – fructe, legume, nucile si cereale integrale.

In afara de dieta echilibrata, un stil de viata sanatos cu activitate fizica regulata, gestionarea stresului si evitarea expunerii la fum de tigara si poluanti poate sprijini, de asemenea, echilibrul antioxidantilor in organism.

Printre cei mai importanti antioxidanti care sustin lupta impotriva stresului oxidativ se numara:

Vitamina C

Vitamina C, cunoscuta si sub numele de „acid ascorbic”, este unul dintre cei mai cunoscuti si studiati antioxidanti. Solubila in apa, vitamina C este esentiala in sinteza colagenului, vindecarea ranilor si mentinerea sistemului imunitar.

Mai mult, aceasta joaca un rol crucial in protejarea celulelor impotriva stresului oxidativ cauzat de radicalii liberi. Sursele bogate de vitamina C se regasesc in citrice, ardei, kiwi, broccoli si capsuni.

Vitamina E

Vitamina E, in calitate de antioxidant liposolubil, are o importanta deosebita in protejarea structurilor celulare bogate in grasimi, precum membranele celulare. Prin prevenirea oxidarii lipidelor, vitamina E joaca un rol cheie in protectia celulelor impotriva daunelor provocate de radicalii liberi.

Unul dintre cele mai notabile beneficii ale vitaminei E este capacitatea sa de a proteja pielea de daunele cauzate de expunerea la radiatiile UV, raspunzatoare pentru imbatranirea prematura a pielii si aparitia de pete hiperpigmentare si deshidratare.

Pe langa beneficiile pentru piele, vitamina E este la fel de vitala in functionarea sistemului imunitar, oferindu-i organismului aparare impotriva agentilor patogeni, al bolilor, al inflamatiei (in special in bolile cardiovasculare).

Este important de mentionat ca, desi suplimentele de vitamina E pot fi utile, cel mai eficient mod de a asimila vitamina este prin dieta, uleiuri vegetale, nuci, seminte de chia si legumele cu frunze verzi.

Beta-Carotenul

Beta-carotenul este un pigment carotenoid, responsabil pentru culoarea portocalie a multor fructe si legume. Este un precursor al vitaminei A si un antioxidant puternic, ce contribuie la protejarea ochilor si a pielii si la mentinerea sistemului imunitar sanatos. Surse excelente de beta-caroten sunt morcovii, cartofii dulci, dovleacul si spanacul.

Seleniul

Seleniul, ca mineral vital in lupta antioxidativa, detine un rol esential atat in mecanismul de aparare impotriva radicalilor liberi, dar si in sustinerea unor functii cruciale. Glanda tiroida contine cea mai mare concentratie de seleniu din organism, iar acest mineral este crucial pentru producerea si metabolismul hormonilor tiroidieni.

Mai mult, studiile sugereaza ca seleniul poate avea un rol in reducerea riscului de anumite tipuri de cancer, datorita proprietatilor sale antioxidante si a capacitatii de a sustine sistemul imunitar. De exemplu, un aport adecvat de seleniu este asociat cu o incidenta redusa a cancerului de prostata, pulmonar si colorectal. Alimentele bogate in seleniu includ nucile de Brazilia, fructele de mare, carnea de vita, carnea de pui, ouale si anumite cereale integrale.

Polifenolii

Acestia reprezinta o clasa larga de compusi antioxidanti gasiti in plante, ce includ flavonoidele, taninurile, lignanii si fenolii simpli. Sursele bogate de polifenoli constau in ceaiul verde, vinul rosu, fructele de padure, nucile si legumele cu frunze verzi.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *