Spirulina, cunoscută și sub denumirea de ”fitoplanton”, este o algă verde de dimensiuni mici, unicelulară și se găsește în ape calde, curate, alcaline.

Numele său este dat de forma spiralată și este una dintre cele mai vechi forme de viață de pe Pământ, datând de acum mai bine de 3,6 miliarde de ani. Spirulina este un superaliment deoarece conține mai mulți nutrienți decât orice altă plantă sau aliment de pe planetă.

Absorbție rapidă și ușoară

Dintre cele trei tipuri principale de alge (alge verzi-albastre, spirulina și chlorella), spirulina este cel mai ușor de digerat și se absoarbe rapid în organism. Asta se întâmplă deoarece pereții celulelor spirulinei sunt compuși din muzopolizaharide, mai eficiente decât celuloza nedigerabilă. Chlorella necesită procesare specială pentru a fu ușor de digerat, însă este de apreciat proprietatea sa de a elimina metalele grele din organism. Algele verzi-albastre sălbatice au proprietățe remarcabile de vindecare, dar pot deveni toxice în anumite condiții.

Sursă de proteine ușor de digerat

De un interes deosebit în special pentru vegetarieni este faptul că spirulina conține peste 60% proteine, fiind cea mai puternică sursă de proteine ușor de digerat. Spirulina conține toți cei opt aminoacizi esențiali, plus 10 din cei 12 neesențiali.

Sursă de vitamina B12?

Mulți vegetarieni susțin că spirulina este sigura sursă vegetală de vitamina B12, cu toate că acest lucru a fost contestat de dr. Stephen Byrnes, autorul articolului ”Miturile vegetarianismului”, publicat în ”Townsend Letter for Doctors & Patients” în iulie 2000. Byrnes susșine că ”Vitamina B12 analogă prezentă în alge nu este biodisponibilă. Știm acest lucru datorită studiilor efectuate asupra nivelului de B12 din sânge care a rămas neschimbat la persoanele care au consumat spirulină, indicând clar nicio absorbție în organism”.

O mulțime de nutrienți

Cu toate acestea, spirulina este bogată în vitaminele A, E și complexul B. Conține 23000 UI de vitamina A per 10 grame – de 10 ori mai multă decât morcovii. De asemenea, este o sursă bogată de clorofilă, un fitonutrient care ajută la descompunerea toxinelor din natură și a celor produse de om – toxine care pot provoca mutații în celulele corpului.

Spirulina conține versiuni chelatizate de potasiu, calciu, magneziu, zinc, seleniu, fosfor și fier. Cel puțin un studiu de laborator a demonstrat că nivelul de fier din spirulină este echivalent cu cel din carnea de vită. ”Chelat” înseamnă legat sau atașat ferm de obicei de un aminoacid sau o componentă organică, astfel încât cei doi nu se disociază în sistemul digestiv. De asemenea, spirulina este una dintre cele mai bune surse de acid gamma-linoleic, acid gras esențial Omega-6.

Dr. Andrew Weil, profesor de medicină internă și fondator și director al Programului de Medicină Integrativă de la Universitatea din Arizona spune că acidul gamma-linolenic ”are efecte specifice nutritive asupra pielii, părului și unghiilor, care nu sunt duplicate și de acizii grași Omega-3. Este adevărat că un aport ridicat de acizi grași Omega-3 și Omega-6 din dietă promovează inflamația prin favorizarea sintezei hormonilor pro-inflamatorii (prostaglandine). Dar cantitatea de acid gamma-linolenic necesară pentr a trata eczeme și alte afecțiuni ale pielii (500 mg de două ori pe zi) este prea mică pentru a afecta în mod semnificativ acest raport”. 10 grame de spirulină conțin aproximativ 130 mg de acid gamma-linolenic.

Bogată în antioxidanți

Spirulina este bogată în antioxidanți, care neuralizează radicalii liberi. De asemenea, antioxidanții îmbunătățesc metabolismul, asigurându-se că se generează cât mai puțini radicali liberi. Acest lucru stimulează utilizarea oxigenului și reduce stresul oxidativ.

Într-adevăr un superaliment, spirulina este disponibilă sub formă de pulbere sau comprimate.