Care este diferența dintre vegan și vegetarian?

Cele doua termene au câștigat din ce în ce mai multă popularitate, pe rafturile magazinelor apărând din ce în ce mai multe produse cu aceste etichete. Dar care este diferența dintre vegan și vegetarian? Ce înseamnă să fi vegan? Dac vegetarian? Câte tipuri de vegetarianism sunt? De ce unele persoane aleg un stil de viață vegan? Dar Raw-Vegan? Vom încerca să răspundem la toate aceste întrebări în următorul articol.

Să le luăm pe rând.


Ce este vegetarianismul?

Vegetarianismul  este un regim alimentar în care persoanele aleg să nu consume carne, fie că este de la animalele de fermă (pui, porc) sau pește/fructe de mare, evitând chiar și produsele derivate din carne sau grăsime animală. Totuși, vegetarienii pot să consume ouă, produse pe bază de lapte (lapte, brânză, iaurt) și miere.


De ce aleg unele persoane să devină vegetariene?

Sunt mai multe motivații pentru această alegere. Unele persoane aleg să nu mănânce carne din rațiuni religioase, altele consideră a fi neetic să ții animalele în captivitate sau să le măcelărești pentru mâncare. O altă categorie de persoane pur și simplu nu mănâncă pentru a evita eventualele riscuri pentru sănătate pe care le presupune consumul de carne.


Cât de răspândit este vegetarianismul?

Acest regim alimentar ales se regăsește pe tot globul. În India, spre exemplu, cei care sunt adepții Hinduismului nu au voie să mănânce carne. Mulți Budiști refuză, de asemenea, consumul de carne. Sunt și evrei sau creștini care preferă să nu mănânce carne, chiar dacă nu adoptă titlul de „vegetarian”. 


Câte tipuri de vegetarieni sunt?

Sunt mai multe dezbateri în ceea ce privește clasificare vegetarienilor, cât și cine poate fi considerat vegetarian sau nu. Noi vom prezenta însă toate formele de vegetarianism cunoscute:

1. Lacto-Ovo-Vegetarienii :  este cea mai răspândită formă de vegetarianism și se referă la acele persoane care consumă ouă și produse lactate;

2. Lacto-Vegetarienii:  aceștia consumă produse lactate, dar refuză ouăle;

3. Ovo-Vegetarienii: sunt opusul lacto-vegetarienilor întrucât prezenta categorie acceptă consumul de ouă, dar refuză consumul de produse lactate.

4. Veganii: sunt un tip de vegetarieni care refuză toate produsele ce provin din sursă animală și aleg să consume doar produse de natură vegetală.

6. Raw-Veganii: sunt acei vegani care nu consumă decât produse care nu au fost procesate la temperaturi mai mari de 44-46 grade Celsius.

7. Pesco-Vegetarienii: sunt acei vegetarieni care acceptă totuși consumul de pește.

8. Macrobioticii: este un tip de dietă originar din Japonia. Prin această dietă se urmărește obținerea un echilibru spiritual, între forțele Yin și Yang,  alimentația ocupând un loc central pentru starea noastră de bine. Adepții acestei diete aleg să consume mâncare organică, cultivată local și de sezon. Alimentația lor se bazează pe cereale, fructe și legume, semințe. Mâncarea este preparată prin fierbere, coacere sau gătire la aburi. Se evită alcoolul, cafeaua, carnea, zaharul sau dulciurile în exces, chiar și utilizarea microundelor și se alege folosirea produselor din plastic sau fier, prin urmare se evită chiar și produsele provenite din conserve.

9. Fructarienii sau frugivorii: sunt un subgrup de vegetarieni care consumă preponderent fruct. De menționat că, prin fructe, nu sunt cuprinse doar fructele tradiționale de tipul mere, portocale sau banane, ci sunt incluse toate fructele plantelor, cum ar fi de exemplu roșiile, nucile, semințele, fasolele sau oricare alte boabe. Aceștia refuză să pericliteze viața plantelor, spre exemplu, dacă consumă un morcov, toată planta este compromisă, și aleg doar acele părți care permit plantei să trăiască în continuare.

10. Semi-vegetarienii: se referă la acele persoane care încearcă pe cât posibil să consume produse de natură vegetală, dar consumă carne de pasăre și pește.

 

Ce mănâncă vegetarienii?

Dieta vegetarienilor consistă în următoarele produse:

1. Grăsimi naturale: uleiuri presate la rece, cum ar fi cel de cocos sau avocado;

2. Fructe proaspete sau deshidratate;

3. Legume: toate legumele, în special cele verzi;

4. Semințe: semințe de floarea-soarelui, de dovleac, semințe de in ori de chia;

5. Nuci: de la clasicele nuci, la nuci caju, braziliene, alune, arahide;

6. Boabe integrale: năut, fasole, quinoa, hrişcă, linte, amarant;

7. Făină integrală;


Pentru a compensa nutrienții găsiți în mod normal, vegetarienii consumă în special  următoarele produse:

- Pentru necesarul de proteine: soia, tofu, fasole, mazăre, linte, ciuperci, unt de arahide,  cereale integrale, cânepă, semințe (dovleac, floarea-soarelui, in, chia, susan)  fistic, nuci (caju, pecan, macadamia, cocos) . De asemenea, proteinele le pot obține și din ouă.

- Pentru necesarul de fier:  broccoli, stafide, tofu, mazăre, cereale integrale, spanac, și fructe (smochine, pere, curmale, caise, prune, rodii);

- Pentru vitamina B12: aceasta nu se găsește de obicei în produsele vegetale, de accea multe persoane se pot confrunta cu anemia din cauza lipsei vitaminei B12. Ea se poate găsi  în fulgii de drojdie, ciuperci și alge marine, ori în laptele de soia. Pentru a se asigura aportul de B12, se pot lua suplimente alimentare.

- Pentru Calciu: lactatele sunt o sursă importantă de calciu. Cei care nu doresc să consume aceste produse, pot alege soia, migdale, salate kale, broccoli, varză, spanac, năut.

- Pentru Zinc: brânzeturile conțin zinc, precum și soia, lintea, fasolea, seminţele și nucile.

- Pentru acizii grași Omega-3: aceștia se găsesc în principal în pește. Totuși, se pot asimila și din tofu și produse din soia, semințe de dovleac, nuci, semințe de in, ulei de rapiță.

- Pentru necesarul de seleniu: drojdie de bere, cereale integrale, broccoli, orez brun, usturoi, ceapa, fenicul, pătrunjel.

 

Ce este veganismul și care este diferența dintre vegetarieni și vegani?

Veganismul este o formă de vegetarianism foarte strict. Dacă vegetarienii nu consumă carne, veganii nu consumă niciun fel de aliment care provine de la animale (nu numai carne), ba chiar duc totul la un alt nivel întrucât nu folosesc produse care sunt obținute din exploatarea animalelor, cum ar fi, de exemplu, haine din piele, lumânările din grăsime animală, cosmetice testate pe animale sau alte produse asemănătoare.

 

De ce aleg unele persoane să devină vegani?

 Prin acest mod de viață (întrucât depășește simpla dietă), ei vor să evite cruzimea asupra animalelor, să protejeze mediul înconjurător, ori pur si simplu vor să aibă o dietă sănătoasă, fără posibilele consecințe negative ale consumului de carne și fără alimente care să aibe conținut de hormoni sau antibiotice.

Ce conține dieta vegană? Ce mănâncă veganii și ce nu mănâncă?

Persoanele care adoptă această dietă nu consumă carne de niciun fel, pește și fructe de mare, lactate, ouă, miere, prin urmare ei elimină toate produsele care sunt de origine animală sau obținute prin exploatarea acestora.

Veganii consumă legume, fructe, nuci și semințe, care provin, de regulă, din agricultură ecologică. Află mai multe aici.

Dintre produsele incluse în dieta lor, amintim: fasole, linte, seitan, unturi obținute din diferite nuci ( de exemplu, unt de macadamia), semințe de in, chia și cânepă, tofu și alte produse pe bază de soia, fulgi de drojdie, produse din cocos (ulei de cocos, unt de cocos), alge de mare, semințe germinate, cereale și pseudo-cereale (speltă, teff, amarant, quinoa, orez), broccoli, conopida, uleiuri vegetale, îndulcitori precum siropuri de agave sau de arțar.

 

Ce sunt Raw-Veganii și ce presupune această dietă?

Raw-Veganii sunt un grup de vegani care consideră că alimentele gătite la temperaturi înainte, în principiu peste 46 grade Celsius, își pierd din nutrienți și enzime. De aceea, aceștia aleg să consume produse crude, în mod special fructe și legume. În loc să o gătească, Raw-Veganii aleg să își prepare mâncarea sub formă de smoothie-uri, mixată la blender sau să o deshidrateze.

 

Este vegetarianismul sau veganismul o formă de a slăbi?

Alimentele consumate de cele două categorii sunt, de regulă, slabe în grăsimi saturate și colesterol. Prin urmare, persoanele care aleg să urmeze aceste regimuri alimentare, pot slăbi mai ușor. În plus, dacă sunt urmate corecte, ele asigură o doza mare de vitamine, minerale și fibre ceea ce asigură o stare de sănătate mai bună.

 Atenție! Persoanele care aleg aceste diete trebuie să fie foarte atente să primească toți nutrienții de care organismul lor are nevoie.

 

Riscurile vegetarianismului și a veganismului

Așa cum am menționat mai sus, unul dintre riscurile acestor diete apare atunci când nu ne asigurăm toate vitaminele și mineralele necesare organismului nostru. Un exemplu de vitamină pe care trebuie să avem grijă că o primim este vitamina B12. Deficiența de B12  poate duce la anemie, boli cardiovasculare, infertilitate, un sistem nervos deficitar și o sănătate proastă a oaselor. Pentru a suplini lipsa acestei vitamine, se pot administra suplimente. Este recomandat să consultăm un medic nutriționist înainte de adoptarea și în timpul acestei diete.