Paullinia cupana sau guarana este o plantă nativă din bazinul Amazonului și este un psihostimulant tradițional brazilian. Numele de guarana derivă din cuvântul amazonian „varana”, adică un copac ce crește pe un altul. Guarana este pasta uscată a semințelor de Paullinia cupana, o specie de liană ce crește în pădurile amazoniene din Brazilia. În zonă, semințele sale sunt cunoscute ca fructul tinereții, datorită proprietăților sale curative și a efectului energizant.

De obicei, sămânța roșie a plantei este prăjită, curățată de stratul exterior de protecție, pisată cu apă până se transformă într-o pastă care apoi este uscată în bastoane sau blocuri. Acestea se păstrează bine pentru perioade lungi de timp și înainte de folosire sunt date printr-o răzătoare pentru a obține praful de guarana.

Fructul tinereții este utilizat pe scară largă ca stimulant, pentru a diminua oboseala, pentru a stimula concentrarea și pentru o stare de bine generală. În suplimentele alimentare, guarana este adesea folosită ca o substanță termogenică (pentru a stimula metabolismul în scopul scăderii în greutate) și ca un supresor al apetitului.

În mod tradițional, a fost folosit de nativii din Amazonia pentru a preveni arteroscleroza, pentru a trata diareea cronică, ca afrodiziac, stimulent și tonic. De asemenea, a fost folosit pentru a diminua febra, cefaleea, reumatismul, lumbago, pentru a reduce bufeurile de caldura și ca diuretic.

În comparație cu boabele de cafea (1 - 2% concentrație de cafeină), guarana are aproape de două ori mai multă cafeină la o concentrație de cafeină de 3 - 7%. În plus, conține componente bioactive cum ar fi teobromina, teofilina, taninuri, catehine și, spre deosebire de substanțele ce au cofeină, dar nu și ceilalti compuși (cafea), guarana oferă  neuroprotecție sănătoasă. Beneficiul principal al consumului de guarana este reprezentat de stimularea energiei mentale și fizice.

 

Câteva cuvinte despre componentele guarana

Guarana stimulează sistemul nervos central în mare măsură datorită cafeinei. Dar acesta nu este singurul compus din guarana cu astfel de efecte, ci este completat de alte xantine cum ar fi teofilina și teobromina.

Cafeina combinată cu alte ingrediente active ale guarana sporește metabolismul prin creșterea oxidării lipidelor, creșterea consumului de energie și a performanței exercițiilor. În timp ce majoritatea utilizatorilor apreciază acest produs pentru potențialul său de pierdere de greutate, stimularea metabolismului aduce beneficii și asupra creierului care consumă aproximativ o cincime din energia organismului.

Un studiu a constatat că extractul de guarana a fost capabil să protejeze celulele dopaminergice tratate cu neurotoxina la doză mai mică, determinând o integritate celulară mai puternică. Studiul nu a putut concluziona ce compuși ai guaranei au fost responsabili pentru efectele neuroprotective, cu toate acestea, activitatea sa antioxidantă a fost legată de conținutul său de procianidina, catehina și tanina.

 

De ce bem cafea? Pentru energie! ... De ce adăugam guarana? Pentru energie nu doar la nivel fizic, ci și la nivel mental, pentru vigilență, ameliorarea dispoziției, dar și pentru gestionarea pierderii în greutate!

 

Stimulare aditională a cafeinei consumate singură

Măsurătorile utilizate pentru a determina efectele stimulative ale guaranei în comparație cu cafeina autonomă au fost activitatea locomotorie și răspunsul convulsiv al planarienilor (micii viermi platici găsiți în primul rând în apă) la expunerea la substanță. În plus, cercetătorii au descoperit că „semințele de guarana oferă stimulente suplimentare față de cafeină în monoterapie” și documentează modificările acestui stimulent atât în contextul cofeinei, cât și al glucozei.

 

Îmbunătățește performanța cognitivă și atenția

Vom lua ca exemplu un studiu realizat cu un grup ce a consumat extract de guarana, unul ginseng, altul o combinatie de guarana și ginseng, iar un al patrulea grup substanță placebo. Au participat 28 adulți tineri sănătoși, cu vârsta cuprinsă între 18 și 24 de ani. În fiecare zi de studiu, performanța cognitivă și starea de spirit subiectivă au fost evaluate înainte de administrare și în diferite momente post-doză, rezultatele indicand îmbunătățiri în toate cele trei grupuri în comparație cu cel placebo. Guarana, în special, a determinat îmbunătățirea atenției. Interesantă a fost concluzia la care au ajuns cercetătorii:  „Având în vedere conținutul scăzut de cafeină (9 mg) din această doză de extract de guarana, efectele sunt puțin probabil să fie atribuite conținutului de cofeină”.

 

Cum se consumă guarana?

Puteți amesteca pudra de guarana cum și cu ce doriți, important este să aveți o cantitate zilnică între  75 si 1050 mg, conform cercetărilor. Este indicat să începeți cu 50 mg, apoi să măriți încet cantitatea zilnică. Guarana posedă o concentrație mult mai mare de cafeină decat cafeaua, deci nu începeți cu o cantitatea mare brusc, ci treptat - mai ales dacă sunteți sensibil la cafeină sau / și consumați în același timp și alte surse de cofeină.

 

Câteva sugestii de combinații cu guarana:

-        ceai cu guarana, scorțisoara și lămâie

-        ceai cu mentă, lămâie, gheață și guarana

-        ceai cu ginseng, guarana, lămâie și mentă

-        cafea espresso cu guarana

-        ciocolata caldă cu lămâie și guarana

-        înghetata de vanilie și căpșuni cu guarana

-        smoothie cu înghețată de lămâie, căpșuni, sirop de struguri sau de fructe de pădure și guarana

-        iaurt cu fructe lăsat câteva ore la congelator cu sirop de mentă și guarana