Psyllium este o plantă de pe subcontinentul indian ale cărei semințe sunt pline de fibre solubile. Este higroscopică, ceea ce înseamnă că are capacitatea de a menține moleculele de apă, suspendându-le între ele. Când vine în contact cu lichidul, nu numai că se umflă, ci devine și ceea ce se numește mucilagiu. Sună grosolan, ştim... Principiul a condus la inventarea primelor marshmallows și a dropsurilor pentru tuse, care acoperă partea din spate a gâtului cu un strat gros, de protecție. Combinaţi efectul de jeleu cu bogatul conținut de fibre extrem de insolubile al cojilor și aveți un regulator excelent al intestinelor. Datorită conținutului ridicat de fibre, psyllium este, de asemenea, excelent pentru sănătatea inimii - scăderea colesterolului și întărirea mușchilor. De asemenea, deoarece semințele se umflă în intestin, ele vă dau impresia de saţietate. Cu alte cuvinte, are un puternic efect în pierderea în greutate. Țineți minte, totuși, că nu este potrivit pentru toată lumea. Unii oameni se plâng de balonare când încep să ia psyllium. Dacă este cazul, încercați să luați câteva probiotice (sau să mâncaţi iaurt de cultură). Dacă problemele persistă, opriți tratamentul și mergeți la medic.

Psyllium este folosit de aproximativ 5.000 de ani, jucând un rol în medicina tradițională indiană ayurvedică - o formă hindusă de medicină alternativă care folosește plante, ierburi, yoga și dietă pentru a trata toate afecțiunile. În acest caz, psyllium a fost utilizat pentru tratarea problemelor intestinului și cele ale colonului timp de milenii. A fost introdus în lumea occidentală în urmă cu 70 de ani. *

Cum se consumă? Cel mai bine este să îl combinaţi cu apa, să amestecaţi şi să îl beţi repede, pentru că altfel în doar câteva clipe devine atât de gros și gelatinos încât va fi practic imposibil să beți. De asemenea, puteți încerca să adăugați puţin psyllium în budincă de chia, 1-2 linguriţe de coji sunt de ajuns.

 

Câteva dintre beneficiile generale ale Psyllium-ului

- Reducerea colesterolului

Ca și în cazul altor tipuri de fibre dietetice, psyllium poate influenţa semnificativ în mod pozitiv starea de sănătate a inimii prin scăderea colesterolului. Excesul de fibre dietetice funcționează pentru a reduce cantitatea de colesterol absorbită din alimente, împiedicând-o să se lipească pe artere și vasele de sânge. Acest lucru ajută la reducerea riscului de ateroscleroză și a afecţiunilor cardiace. Cu toate acestea, nu reduce cantitatea de colesterol bun (HDL), care vă menține nivelul colesterolului echilibrat și sănătos.

- Probleme digestive

Principala funcție a psyllium-ului este îmbunătățirea funcționalității și a eficienței sistemului digestiv. Dacă suferiți de diaree, trebuie să ştiţi că psyllium ajută în normalizarea mișcărilor intestinale. Pe de altă parte, dacă vă confruntați cu probleme de constipație, puteţi folosi tot psyllium, tocmai datorită efectelor asupra mişcării peristaltice. Acesta poate, de asemenea, ajută la reducerea inflamației şi astfel la eliminarea hemoroizilor și a ulcerelor gastrice.

- Prevenirea diabetului

Indiferent că suferiţi de diabet sau nu, nivelul zahărului din sânge este important pentru oricine, iar psyllium influenţează cantitatea acestuia. Prin reglementarea eliberării de insulină în fluxul sanguin și prin menținerea constantă a nivelului zahărului din sânge, ajută la prevenirea diabetului. În plus, pentru persoanele care suferă de diabet zaharat, adăugându-l în dieta dvs. veţi avea un important aliat în lupta cu boala.

- Pierderea în greutate

Unul dintre cele mai bune lucruri despre fibrele dietetice este că acestea creează senzația de saţietate, stare foarte importantă pentru persoanele care îşi doresc să scape de kilogramele în plus. Prin prevenirea gustărilor dintre mese, suplimentele de psyllium vă mențin nivelul de energie fără a exista riscul de a vă îngrăşa. Tărâțele de ovăz conțin adesea psyllium și sunt o alegere populară pentru o gustare sănătoasă.

- Scăderea tensiunii arteriale

În diferite studii ale fibrelor dietetice, s-au sugerat asocieri între acestea şi tensiunea arterială, iar psyllium este unul dintre puținii compuși care se dovedesc în mod constant că reduc tensiunea arterială în cazul celor care îl consumă în mod regulat.

 

***

Dacă sunteți însărcinată, trebuie să discutați cu un medic înainte de a adăuga psyllium în dieta dumneavoastră. Mai mult, dacă suferiți de dificultăți la înghițire sau de diferite blocaje intestinale, consumul ar putea complica aceste probleme. Pot apărea o serie de alte reacții adverse, cum ar fi rinita și anafilaxia, în cazuri rare. Ca și în cazul oricărui supliment pe bază de plante, cel mai bine este să folosiți cantități mici pentru a acționa inițial efectul acesteia, înainte de a adăuga regulat la regimul dumneavoastră.