Fie că ai o dietă bogată sau nu în grăsimi, probabil că știi deja că grăsimile sănătoase sunt necesare pentru buna funcționare a organismului. Grăsimile fac mai mult decât să dea gust bun mâncării și să ne potoleasca foamea; ele au de asemenea roluri importante pentru organism despre care mulți dintre noi nici măcar nu suntem conștienți.

     Creierul uman aste format din aproximativ 60% grăsimi și deși glucoza este combustibilul creierului, grăsimile joacă și ele un rol important în funcția neurologică, funcționarea anumitor organe, digestie și chiar în prevenierea bolilor.

     Grăsimile sănătoase sunt cele nesaturate, de origine vegetală, nerafinate și obținute prin presare la rece. Acestea conțin o cantitate mare de nutrienți, sunt naturale și, în general, mult mai ușor de asimilat și digerat.

     Iată principalele lor proprietăți:

 

     Au efect antiinflamator

     Uleiurile vegetale au efect antiinflamator care împiedică ridigizarea arterelor, previn inflamația la nivelul creierului, pot atenua febra și durerile musculare după antrenament, și protejează celulele de stresul oxidativ. Sursele vegetale de acizi grași esențiali, precum Omega-3, oferă mult mai multe beneficii de alcalinizare decât grăsimile de origine animală.

 

     Măresc nivelul de serotonină

     Grăsimile sunt importante pentru menținerea dispoziției la un nivel optim, deoarece stimulează producerea de serotonină. De asemenea, acestea au un rol important în ceea ce privește sănătatea creierului, deoarece multe dintre ele conține vitamine din complexul B, magneziu, triptofan, Omega-3, acid gamma-linolenic, etc.

     Serotonina este un hormon care ajută la prevenirea depresiei, îmbunătățirea calității somnului, precum și la prevenirea sau ameliorarea anxietății.

 

     Ajută la absorbția substanțelor nutritive

     Vitaminele liposolubile (A, D, E și K) nu se pot asimila fără un aport suficient de grăsimi. Pentru efecte maxime, cel mai bine este să consumi aceste vitamine direct cu o sursă de grăsime. Printre alimentele care conțin cantități mari de vitamine liposolubile sunt morcovii, verdețurile, cartofii dulci, dovleceii, ciupercile, țelina și fructele goji.  Avocado, nucile și semințele conțin atât grăsimi sănătoase, cât și vitamina E, într-o formă ușor de asimilat.

     Vitaminele liposolubile au un rol important în menținerea sănătății sistemului imunitar, hormonal, digestiv și cardiovascular, îmbunătățind în același timp și aspectul pielii. Te-am convins să manânci mai multe semințe de chia, de dovleac și de in, nu-i așa?

 

     Previn pierderea memoriei

     Grăsimile mononesaturate din nuci, semințe, măsline, avocado și ciocolată neagră și-au dovedit eficiența în îmbunătățirea memoriei și au un rol important în prevenirea demenței și a bolii Alzheimer. Previn apariția bolilor de inimă și ajută în procesele de învățare și memorare.

 

     Susțin funcția hepatică

     Deși multe fructe și legume pot stimula funcția hepatică, s-a dovedit că și grăsimile de origine vegetală, de exemplu uleiul de nucă de cocos, contribuie la acest lucru. Ce e cel mai important este că aceste grăsimi begetale nu produc boli de inimă, cum fac cele de origine animală. Grăsimile vegetale nu conțin colesterol rău și contribuie la echilibrarea nivelului acestui element la nivelul organismului.

     Grăsimile din nuca de cocos sunt folosite de către ficat pentru funcția de energie și pentru detoxifierea generală. Cocosul, care are beneficii pentru creier și inimă, este și o sursă de sulf, mineral important pentru buna funcționare a ficatului.

 

uleiuri vegetale