Ce standarde trebuie sa respecte uleiul de cocos pentru a fi considerat produs organic?
In ultima perioada, tot mai adesea auzim de cat de minunat este uleiul de cocos, atat in bucatarie, cat mai ales daca ne dorim o piele hidratata, catifelata si stralucitoare. La raioanele de produse bio sau in plafaruri sunt disponibile numeroase branduri de ulei de cocos, astfel ca sa-l alegem pe cel mai bun devine o reala provocare.
Nu toate uleiurile de cocos sunt produse la fel, iar interesul clientilor pentru produsele organice este vadit mai mare. Dar cum invatam sa deosebim un ulei de cocos organic de unul procesat sau care contine substante chimice?
Acorda atentie sursei si metodelor de cultivare
Primul si cel mai evident aspect pe care trebuie sa il avem in vedere cand vine vorba de un produs organic este modul in care este cultivat. Cocosii cresc, in principal, in regiunile tropicale ale lumii, in tari precum Filipine, India, Thailanda, Indonezia si Sri Lanka. Cand produsul este din aceste tari putem fi siguri de autenticitatea sa organica.
Totusi, popularitatea crescanda a uleiului de cocos a dus la extinderea plantarii acestuia in zone unde nu era traditional cultivat, de unde si tentatia mai mare de a folosi in productie metode moderne, inclusiv chimicale, pentru a o accelera.
Cocosul organic creste fara pesticide, fungicide sau ingrasaminte chimice. In agricultura traditionala, aceste substante sunt folosite pentru a combate daunatorii sau pentru a imbunatati randamentul recoltei. Desi metodele contribuie la cresterea productia pe termen scurt, ele pot compromite calitatea nucilor de cocos si avea un impact negativ asupra solului si ecosistemului.
Agricultura organica nu se refera doar la lipsa chimicalelor, ci pune accent pe armonia cu natura. Fermele organice de nuci de cocos adopta compostarea, rotatia culturilor si polenizatorii naturali. Solul este vazut ca un organism viu, care trebuie hranit si ingrijit.
Procesarea
Odata ce nucile de cocos sunt cultivate si recoltate, procesul prin care sunt transformate in ulei devine o alta componenta esentiala in determinarea autenticitatii produsului. Procesarea corecta inseamna ca toate calitatile nutritive ale nucii de cocos sunt pastrate, iar produsul final ramane fidel valorilor organice.
Exista diferite metode prin care uleiul poate fi extras din nuca de cocos. Presarea la rece este preferata in productia organica, dat fiind faptul ca majoritatea compusilor din nuca de cocos ramane intacta.
Uleiul de cocos poate fi rafinat sau nerafinat. Uleiul nerafinat, „virgin” sau „extra virgin”, este procesat minim, astfel incat sa-si pastreze aroma, culoarea si majoritatea proprietatilor sale nutritive. Rafinarea implica o serie de procese pentru a clarifica uleiul; preferate sunt metodele de rafinare fizica (filtrarea), in locul celor chimice.
Datorita proprietatilor sale, uleiul de cocos are o viata lunga la raft, deci nu are nevoie de conservanti. Este crucial, totusi, sa fie pastrat in conditii adecvate pentru a-si mentine calitatea – in recipiente etanse, la temperaturi stabile, departe de lumina directa si umiditate.
Ambalarea si etichetarea
Aceste elemente nu sunt doar modalitati de prezentare sau de marketing pentru produs, ci trebuie sa le ofere informatii esentiale consumatorilor si sa garanteze faptul ca produsul respecta standardele pentru a purta numele de ”organic”.
O eticheta organica nu se refera doar la plasarea cuvantului „organic” pe produs. Consumatorii ar trebui sa caute siglele oficiale de certificare organica pe ambalaj, care indica faptul ca produsul a trecut printr-un control riguros si respecta cerintele stabilite de organismele de reglementare.
Standarde internationale pe care uleiul de cocos trebuie sa le respecte pentru a fi considerat organic
Asa cum popularitatea produselor organice este in crestere, s-a impus nevoia de a crea standarde internationale care sa garanteze calitatea acestor produse pe piata mondiala.
Codex Alimentarius
Este o colectie de standarde, coduri de practica, linii directoare si recomandari adoptate la nivel international pentru alimente. Aceasta a fost creata de Organizatia pentru Alimentatie si Agricultura (FAO) si Organizatia Mondiala a Sanatatii (OMS) pentru a proteja sanatatea consumatorilor si pentru a asigura practici comerciale corecte. Uleiul de cocos, ca si alte produse alimentare, trebuie sa respecte aceste standarde pentru a fi considerat organic la nivel international.
USDA Organic
Desi este specific SUA, acest standard este recunoscut si respectat la nivel international. Pentru ca un produs sa fie etichetat ca „USDA Organic” acesta trebuie sa contina cel putin 95% ingrediente organice si sa fie produs fara pesticide sintetice, ingrasaminte chimice, OMG-uri sau radiatii ionizante.
EU Organic
Acesta este standardul organic al Uniunii Europene si unul dintre cele mai stricte la nivel mondial. Pentru ca uleiul de cocos sa fie certificat ca organic in UE, acesta trebuie sa fie produs, procesat si preparat in conformitate cu regulile specifice stabilite.
IFOAM
Federatia Internationala a Miscarilor de Agricultura Organica (IFOAM) este o organizatie globala care promoveaza agricultura organica. Desi IFOAM nu certifica direct produsele, aceasta ofera o serie de principii si standarde pe care membrii sai le urmeaza, drept cadru pentru productia organica la nivel mondial.
JAS (Japan Agricultural Standard)
Este un sistem de certificare organica specific Japoniei, dar recunoscut si respectat in multe tari asiatice si la nivel international. Acest standard se concentreaza pe metodele de cultivare si procesare, asigurandu-se ca produsele, inclusiv uleiul de cocos, nu contine chimicale sintetice sau OMG-uri.