Stil de viata sanatos, Știai că...?

Curmalele nu cresc glicemia la diabetici, ci ii ajuta sa-si tina colesterolul sub control

Cum stilul de viata sedentar si dieta dezechilibrata sunt obiceiuri tot mai comune, afectiuni precum diabetul si colesterolul ridicat, care poate crea probleme cardiace, sunt intr-o crestere alarmanta. 

Spre exemplu, diabetul este o afectiune cronica, ce se caracterizeaza prin incapacitatea organismului de a regla nivelurile de glucoza din sange. La cel de tip 1 corpul nu produce suficienta insulina, iar la diabetul de tip 2, organismul nu foloseste eficient insulina produsa. La nivel global, persoanele suferinde de diabet tip 1 sau 2 insumeaza peste 422 de milioane de oameni, conform Organizatiei Mondiale a Sanatatii, iar  numarul creste alarmant. 

Cea de-a doua problema, colesterolul ridicat, (hiperlipidemie), este o afectiune in care nivelurile de lipide (grasimi) in sange sunt excesiv de ridicate. Desi colesterolul este vital pentru functionarea normala a organismului, atunci cand valorile sunt prea mari conduc la acumularea de placi in artere si astfel apare riscul de boli cardiovasculare.

O dieta echilibrata, bogata in fructe, legume, fibre si grasimi sanatoase, este esentiala in gestionarea ambelor afectiuni. In acest context, curmalele, cu dulceata naturala si profilul nutritiv bogat, reprezinta o buna tema de dezbatere. Desi fructele uscate sunt adesea privite cu scepticism datorita continutului lor de zahar, curmalele se disting prin proprietatile unice, care ofera beneficii semnificative persoanelor cu diabet si colesterol inalt.

Ce sunt curmalele?

Curmalele sunt fructele desertului si au fost cultivate de mii de ani. Ele au fost folosite in multe culturi ca sursa de energie si ca aliment hranitor dar, in acelasi timp, au starnit intrebari legate de continutul lor de zahar si impactul asupra sanatatii, mai ales in cazul persoanelor cu diabet sau probleme de colesterol.

Curmalele au o forma ovala si provin din palmierul datilier (Phoenix dactylifera). Din punct de vedere al culorii, acestea variaza de la galben deschis la maro inchis, in functie de stadiul de maturitate. Gustul lor este dulce, asemanator cu cel al caramelului sau al melasei, ceea ce le face un desert natural delicios.

Exista un mit conform caruia curmalele ar fi prea dulci si, prin urmare, ar trebui evitate de catre persoanele cu diabet sau cu probleme de colesterol. Desigur, curmalele contin zahar, in principal in forma de glucoza si fructoza, dar au si un continut semnificativ de fibre. Aceasta combinatie de zahar si fibre face ca absorbtia glucozei sa fie mai lenta si mai controlata, ceea ce poate avea un impact pozitiv asupra glicemiei la persoanele cu diabet. De asemenea, fibrele din curmale au un rol important in mentinerea sanatatii tractului digestiv si in reducerea senzatiei de foame.

Curmalele si glicemia

Contrar credintei populare, curmalele nu cresc semnificativ glicemia. Studiile au aratat ca diabeticii pot include curmale in dieta lor fara a le fi afectate negativ nivelurile de zahar din sange.

Curmalele nu sunt doar bune pentru gestionarea nivelului de zahar din sange, ci si pentru reducerea colesterolului rau (LDL) si cresterea celui bun (HDL). Fibrele solubile din curmale se leaga de colesterol in sistemul digestiv, ajutand la eliminarea acestuia din organism. Astfel, consumul regulat de curmale poate contribui la reducerea riscului de boli de inima si imbunatatirea sanatatii cardiovasculare.

Sfaturi de consum fara riscuri

Integrarea curmalelor in dieta zilnica a diabeticilor trebuie facuta cu responsabilitate si cu o intelegere clara a impactului pe care il au asupra glicemiei. Iata cateva sfaturi  venite din partea specialistilor:

Controlul portiilor

Desi curmalele sunt considerate un aliment sanatos, nu trebuie sa uitam ca ele au calorii si carbohidrati. Diabeticii ar trebui sa tina cont de aceste aspecte si sa consume curmale in cantitati moderate, de maximum 3-4 fructe.

Combinatii sanatoase

Pentru a reduce impactul asupra glicemiei, curmalele pot fi combinate cu alte alimente bogate in fibre si proteine, ca de exemplu, o gustare care include curmale si nuci. Aceasta varianta contribuie la mentinerea nivelului de zahar din sange stabil, datorita continutului de proteine si grasimi sanatoase.

Gestionarea glicemiei

Atunci cand se consuma curmalele diabeticii trebuie sa isi monitorizeze atent glicemia. Astfel se poate observa cum reactioneaza organismul si face ajustarile necesare.

Includerea in retete sanatoase

Curmalele pot fi incluse in diverse retete sanatoase, la care sa adauge dulceata si textura  – salate, cereale integrale sau iaurt cu fructe, smoothie-uri sau in preparate cu carne.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *