Retete

Meniu vegan de Sarbatori

ti s-a intamplat vreodata sa primesti musafiri la masa si sa fie dezamagiti de meniul vegan? stim, e nepoliticos si deranjant, dar totusi se intampla. Sarbatorile de iarna sunt prilejul perfect sa petrecem timp alaturi de cei dragi si cum altfel sa sarbatoresti daca nu cu preparate delicioase pe care sa le savurati impreuna la un pahar de vorba buna. in acest sens, am ales 4 retete care s-ar putea sa fie atat de delicioase, incat faptul ca nu contin carne o sa fie ultima problema a invitatilor tai.

 

  1. Chiftele din orez si cartofi la cuptor

Perfecte pentru aperitiv, fie ca le consumi alaturi de sos sau humus, fie simple. Pentru reteta de chiftele aveti nevoie de urmatoarele ingrediente: 6 cartofi potriviti albi sau rosii. Daca alegeti cartofii albi, chiftelele vor fi mai fragede datorita texturii fainoase a cartofilor, daca ii alegeti pe cei rosii, acestea vor avea o textura mai „inchegata”. Mai aveti nevoie de 50g de orez, 2 morcovi, 1 ceapa, 2 linguri de pesmet, o legatura de patrunjel proaspat, 4 catei de usturoi, 2-3 linguri de ulei si sare cu piper, dupa gust.

Mod de preparare:

Spala bine cartofii si pune-i la fiert cu tot cu coaja. Dupa ce au fiert, lasa-i la racit pentru ca urmeaza sa fie decojiti.

Orezul se fierbe separat cu 3 masuri de apa pana obtineti o textura ca cea a pilafului. intre timp, tocati marunt ceapa si dati morcovii printr-o razatoare mica pentru a avea o textura mai fina.

Caliti ceapa si morcovul la foc mic, in 2-3 linguri de ulei si adaugati apa cat sa le cuprinda. Legumele vor fi gatite cand se va evapora toata apa.

Dupa ce s-au racit cartofii, ii curatati de coaja si sa ii dati prin razatoarea mare. Adaugati peste cartofi legumele calite, orezul, pesmetul, patrunjelul tocat, usturoiul zdrobit si sare cu piper, dupa gust.

Amesteca bine compozitia cu mainile unse cu putin ulei de gatit si formeaza chiftelele dupa bunul plac. Ai in vedere sa fie suficient de mari incat sa nu se arda, dar suficient de mici incat sa se gateasca si in interior. Asezati-le intr-o tava tapetata cu hartie de copt si lasati-le la cuptorul preincalzit la 180 de grade, timp de 25-30 de minute, pana se rumenesc. timpul de gatire poate sa difere in functie de tipul de cuptor.

 

2. Hrisca cu legume

Despre hrisca stim ca este bogata in fier, seleniu, calciu si multi antioxidanti. Sa nu mai vorbim ca are mai putine glucide si nu contine gluten. Mai pe scurt, o varianta mult mai sanatoasa a graului. in combinatie cu alte legume vitamizante, hrisca este doza de energie de care are nevoie orice dezbatere politica, la masa de sarbatori.

Pentru reteta ai nevoie de: 200 grame de hrisca inmuiata peste noapte, ulei de masline, 2 cepe medii tocate, o telina mica, tocata si ea, 2 morcovi medii dati pe razatoarea mare, 2 ardei medii rosii tocati, sare neiodata dupa gust, piper negru, 5 catei de usturoi si o legatura de patrunjel tocat.

Mod de preparare:

Pentru inceput, calim ceapa in uleiul de masline timp de 2 minute. Dupa ce a devenit transparenta, adaugam telina, morcovii rasi si ardeii tocati. Asezonam cu sare si le lasam acoperite la foc mic, timp de 4-5 minute.

Dupa ce s-au patruns legumele, clatiti si strecurati hrisca apoi adaugati-o peste legume impreuna cu usturoiul zdrobit. Presarati niste piper dupa gust si lasati tot amestecul pe foc pentru inca 4-5 minute. 

Pentru servire, adaugati deasupra patrunjelul tocat si Voila! Pofta buna!

 

3. Dovlecei umpluti cu quinoa si linte rosie

Dovleceii umpluti cu qinoua si linte inlocuiesc cu succes sarmalele sau ardeii umpluti, avand un continut scazut de calorii si grasimi, dar bogati in proteine.  

Pentru reteta ai nevoie de: 4 dovlecei mari, taiati in jumatate, 90g de quinoa, 100g de linte rosie, o ceapa tocata, un morcov, dat pe razatoarea mica, o legatura mica de marar proaspat, tocat, 1-2 rosii taiate felii, cimbru uscat (cca o lingurita) si sare cu piper, dupa gust.

Pentru sosul de rosii aveti nevoie de 225g de pasta de tomate sau rosii la conserva, 2-3 catei de usturoi zdrobiti si un praf de piper.

Mod de preparare:

Spalati bine dovleceii si taiati-i in jumatate, pe latime. Scobiti putin miezul cat sa puteti umple interiorul (pentru a evita risipa, puteti folosi miezul scobit al dovleceilor pentru alte preparate, cum ar fi chiftelute din legume).

Puneti la fiert quinoa si lintea rosie pentru 10 minute, iar dupa ce s-au gatit, amestecati-le cu morcovul, ceapa, mararul, sarea si condimentele. Umpleti dovleceii cu compozitia rezultata si asezati-i intr-o oala.

Dupa ce ati reusit sa fixati dovleceii bine in oala, adaugati apa cat sa-i acopere, dar sa nu ajunga la umplutura (in caz contrar, umplutura se va imprastia peste tot) si o lingurita de sare grunjoasa.  Puneti cate o felie groasa de rosie peste fiecare dovlecel pe post de capac.

Lasati-i la fiert timp de aproximativ 40 de minute, iar intre timp puteti amesteca ingredientele pentru sos. Acesta se va adauga la final, direct in farfurie, peste dovlecei.

 

4. Prajitura cu unt de arahide

Nicio masa fara desert. Cam asta ar fi regula nescrisa, dar aplicabila, pe care se bazeaza toate intalnirile de familie.

Daca celelalte feluri de mancare v-au consumat mai mult timp decat ati planificat, prajitura cu unt de arahide va salva situatia. Este simpla, rapida, sanatoasa si, daca mai e nevoie sa mentionam, foarte delicioasa!

Pentru blat veti avea nevoie de 225g de gem de care preferati, singura conditie e sa fie putin mai lichid. Mai aveti nevoie de 180g de zahar, 50g de ulei de cocos sau 80g de ulei de floarea soarelui; 200 ml de apa. 250g de faina, 1 plic de praf de copt, un praf de bicarbonat, 30g de cacao si o lingurita rasa de scortisoara.

Pentru crema aveti nevoie de 280g – 300g de unt de arahide si 100g de ciocolata rasa sau zdrobita.

Mod de preparare:

Amestecati intr-un bol gemul si zaharul pana se omogenizeaza bine. Dupa ce s-a absorbit tot zaharul, adaugati uleiul de cocos topit sau uleiul de floarea soarelui, impreuna cu apa si amestecati bine.

intr-un alt bol amestecati faina, cacaua, praful de copt, bicarbonatul si praful de scortisoara si adaugati-le peste compozitia lichida. Omogenizati bine compozitia, apoi turnati-o intr-o tava tapetata cu hartie de copt. Dupa ce ati asezat bine compozitia in tava, puneti-o la cuptorul preincalzit la 180 de grade si lasati-o timp de aproximativ 20 de minute.

tips&tricks: Ca sa va asigurati ca blatul s-a copt, puteti testa compozitia cu o scobitoare. Daca scobitoarea este curata atunci cand o scoateti, atunci blatul este gata.

in final, dupa ce blatul s-a racit, intindeti untul de arahide uniform si adaugati ciocolata rasa sau fructe proaspete pentru decor, dar si pentru un plus de savoare.

 

Pofta buna si Sarbatori linistite!

 

Surse: paginidebucate, aromedepoveste, gourmandelle, laurasava

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *