Noutati, Știai că...?

Terapie cu uleiuri esențiale

Uleiurile esențiale au devenit foarte populare în ultima vreme, fiind considerate o alternativă naturistă pentru tratarea durerilor de cap, a insomniei, a anxietății și nu numai.

Atât timp cât sunt folosite corespunzător, uleiurile esențiale pot avea un impact pozitiv asupra sănătății și a stării tale de bine.

Vrei să le încerci? Află din următoarele rânduri care este uleiul esențial potrivit pentru problemele tale.

Ce sunt uleiurile esențiale?

Uleiurile esențiale sunt extracte din plante. Acestea sunt obținute prin presarea sau distilarea diferitelor părți ale plantelor, cum ar fi  floarea, scoarța, frunzele sau fructele, în scopul de a extrage parfumul și proprietățile acestora. Deseori sunt necesare câteva kilograme de plantă pentru a produce o singură sticluță de ulei esențial.

Ce este aromaterapia?

Aromaterapia constă în folosirea uleiurilor esențiale pentru efectele lor terapeutice și este practicată de sute de ani. Atunci când sunt inhalate, moleculele parfumate din uleiurile esențiale călătoresc de la nervii olfactivi direct la creier și afectează în special amigdala, centrul emoțional al creierului.

Aromaterapia poate fi experimentată și prin masaj. Una-două picături de ulei esențial în uleiul pentru masaj, ajută la relaxarea mușchilor, iar câteva picături de ulei esențial de lavandă în sarea de baie vor crea o atmosferă liniștitoare și relaxantă.

La ce sunt bune uleiurile esențiale?

Deși sunt oameni care afirmă din propria experiență faptul că uleiurile esențiale pot fi folosite pe post de remedii naturale, momentan nu sunt suficiente studii medicale care să demonstreze beneficiile lor asupra sănătății.

Unele studii indică faptul că folosirea uleiurilor esențiale are un beneficiu, în timp ce altele nu arată nicio îmbunătățire a simptomelor.

Cum pot folosi uleiurile esențiale în siguranță?

Diversitatea uleiurilor esențiale de pe piață este una foarte mare. Există uleiuri esențiale pure, care sunt și recomandate, dar și uleiuri esențiale diluate. Uneori eticheta nu dezvăluie toate ingredientele din compoziție, așadar cel mai sigur este să nu le integrați în dieta alimentară decât dacă producătorul menționează clar pe etichetă faptul că este un ulei esențial pentru uz intern.

Un mod prin care ați putea beneficia de calitățile uleiurilor esențiale este prin intermediul accesoriilor speciale pentru aromaterapie (brățări, coliere, brelocuri). Acestea sunt de obicei realizate din materiale absorbante care permit aplicarea uleiurilor esențiale, astfel putând să le mirosiți pe tot parcursul zilei.

Uleiurile esențiale pot fi combinate și cu uleiurile de corp pentru masaj (ulei de măsline, ulei de argan, ulei de cocos etc.). Este foarte important să nu folosiți uleiurile esențiale direct pe piele deoarece acestea pot irita din cauza concentrației prea mare. 

Care sunt cele mai cunoscute uleiuri și pentru ce sunt utile?

Lavanda poate ajuta la stres și somn. Specialistul în medicină integrativă Yufang Lin, MD susține că: „Înainte de descoperirea antisepticelor, lavanda era folosită și ca agent de curățare în spitale”.

Au existat, de asemenea, studii care arată că utilizarea uleiului de lavandă (și a uleiului de arbore de ceai) poate perturba hormonii la băieții tineri.

Pentru a nu fi dăunător pentru persoanele din jur, uleiul esențial de lavandă poate fi folosit în apa din cadă sau în sarea de baie pentru o doză de relaxare ca la spa. În plus, mai poate fi combinat cu apă pentru a face un spray de cameră ori să îl amestecați cu un ulei de bază pentru a face ulei de corp.

Majoritatea oamenilor folosesc uleiul de arbore de ceai ca antiseptic, antimicrobian sau antifungic, ba chiar și pentru acnee. „Luați un tampon de bumbac și scufundați-l în ulei esențial de arbore de ceai. Apoi, aplicați-l direct pe acnee – aceasta este o excepție în care nu trebuie să  diluați uleiul”, spune dr. Lin.

O notă de precauție: deoarece uleiul de arbore de ceai poate fi neurotoxic, dr. Lin spune că nu ar trebui să-l folosiți în difuzorul de aromaterapie dacă aveți copii mici sau animale acasă.

Este un extract valoros care are o lungă istorie de utilizare ca medicament, precum și în ceremoniile religioase. Este folosit și astăzi în scopuri ritualice în creștinism și catolicism.

Tămâia poate ajuta la inflamație, stare de spirit și somn. Studiile au arătat că poate îmbunătăți chiar și simptomele astmului.

Uleiul de mentă este cunoscut pentru:

Proprietățile antiinflamatoare, antifungice și antimicrobiene.

  • Ușurează durerile de cap,
  • Combate oboseala,
  • Ridică starea de spirit,
  • Reduce spasmele intestinale,
  • Susține digestia,
  • Sprijină memoria.

Eucaliptul este un ulei esențial grozav de avut la îndemână în timpul sezonului rece. Calmează nasul înfundat prin deschiderea căilor nazale, astfel încât să puteți respira mai ușor (și uleiul de mentă poate ajuta și în acest sens.)

De asemenea, poate ameliora durerea și poate lupta împotriva virusului herpes simplex datorită proprietăților sale antimicrobiene și antiinflamatorii.

Luați măsuri de precauție atunci când utilizați ulei de eucalipt, asigurându-vă că îl diluați înainte de a aplica local. Nu trebuie ingerat și poate avea efecte secundare periculoase asupra copiilor și animalelor de companie.

Extras din coaja de lămâi, uleiul de lămâie poate fi difuzat în aer sau aplicat local pe piele cu un ulei purtător.

Uleiul de lămâie:

  • Reduce anxietatea și depresia,
  • Reduce durerea,
  • Ușurează greața,
  • Omoară bacteriile.

Uleiul de lămâie este sigur pentru aromoterapie și uz local. Dar au existat unele rapoarte conform cărora uleiul de lămâie vă poate face pielea mai sensibilă la lumina soarelui și vă poate crește riscul de arsuri solare. Așadar, evitați expunerea directă la lumina soarelui după utilizare. Aceste efecte adverse sunt valabile și pentru uleiuri de lime, portocale, grapefruit, lemongrass și bergamotă.

Uleiul de lemongrass are un parfum puternic de citrice și este cunoscut pentru ameliorarea stresului, anxietății și depresiei. În plus, proprietățile sale antibacteriene îl fac un bun remediu natural pentru vindecarea rănilor și uciderea bacteriilor.

Uleiul de portocale este obținut din coaja citricelor. Poate fi difuzat în aer, local pe piele (cu un ulei purtător) sau chiar folosit ca detergent natural în casa ta.

Uleiul de portocale:

  • Omoară bacteriile,
  • Reduce anxietatea,
  • Reduce durerea.
  • Ulei de rozmarin

Probabil ați apelat la rozmarin pentru a adăuga aromă unor mâncăruri. Folosirea uleiului de rozmarin are și câteva beneficii suplimentare, cum ar fi îmbunătățirea funcției creierului, stimularea creșterii părului, reducerea durerii și a stresului, ridicarea dispoziției și reducerea inflamației articulațiilor.

Uleiul de rozmarin este sigur de utilizat în aromoterapie și local pe piele cu un ulei purtător. Dacă sunteți însărcinată sau suferiți de epilepsie sau hipertensiune arterială, se recomandă să evitați utilizarea uleiului de rozmarin.

Uleiul de bergamotă are o aromă fructată și florală, poate fi folosit în difuzorul de arome sau aplicat local cu un ulei purtător (dar îți poate face pielea sensibilă la soare).

Uleiul de bergamotă:

  • Reduce anxietatea,
  • Ridică starea de spirit,
  • Tensiune arterială scăzută.

Reacții alergice la uleiurile esențiale

Un număr mic de persoane pot prezenta iritații sau reacții alergice la anumite uleiuri esențiale. Este mai probabil să aveți o reacție adversă dacă suferiți de dermatită atopică sau aveți un istoric de alergii la astfel de produse.

Deși puteți experimenta un efect advers la orice ulei esențial, unele sunt mai probabil să fie problematice, inclusiv:

  • Ulei de oregano
  • Ulei din coaja de scorțișoară
  • Ulei de iasomie
  • Ulei de lemongrass
  • Ulei de ylang-ylang
  • Ulei de mușețel
  • Ulei de bergamotă

Deoarece uleiurile esențiale pure sunt puternice, diluarea lor într-un ulei purtător este cea mai bună modalitate de a evita o reacție adversă atunci când se aplică direct pe piele. Dacă aveți o erupție roșie, cu mâncărime sau urticarie după aplicarea uleiurilor esențiale, consultați un medic. Este posibil să aveți o reacție alergică.

Surse: www.hopkinsmedicine.org

health.clevelandclinic.org

www.purodem.com

Sursă foto: Freepik

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *